AMVI 200127

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Mauritz
rank1
rank1
Reactions:
Namn IRL:

AMVI 200127

Inlägg av Mauritz » 22 jan 2020, 01:11

Tjena Pöjks,
AMVI ställer upp ett av sina uppdrag, de kallar det för en Joint Operation Training Exercise, eller nått sånt, men det är oftast jävligt skarpt läge.

De satsar mycket på att ha en djup stödorganisation med ATC & AWACS, senast var huvudsyftet att de de övning i stor miljö.

Pratat med Catu om att vi nog kan ställa upp några Viggar, så jag tänkte se vilket intresse vi har för det.

Släpper mer info här när AMVI släpper full briefing.

Mauritz
rank1
rank1
Reactions:
Namn IRL:

Re: AMVI 200127

Inlägg av Mauritz » 24 jan 2020, 20:16

Här är länken till google drive med briefing material

https://drive.google.com/drive/folders/ ... bqfVDrpiIp

Vill man se briefing på deras hemsida behöver man konto & behörigheter, men den tillför inte mycket mer än vad som finns på driven

Mauritz
rank1
rank1
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Mauritz » 28 jan 2020, 00:58

Qvintus
rank1
rank1
Reactions:
Namn IRL: Jens Mårdh

Inlägg av Qvintus » 28 jan 2020, 14:44

Debrief Lobo 1-2 AJS37

AMVI bjöd på ett omfattade uppdrag som samlade runt 40 deltagare med bemannade röda flygplan, Tower, Ground och Awacs x 3 så förutsättningarna för ett realistisk krig var verkligen uppdukade.

Det är andra gången jag deltar ett AMVI-event och precis som från förra gången slås man av vilket gediget arbete alla missionskapare gör innan vi andra kan ge oss iväg. En relativt kort briefingen med de grova penseldragen streamades via Youtube och all info om uppdraget och rutiner som tillämpas finns tillgängligt i förväg. I mångt och mycket liknar det ett Masterarms-event och väl igång rullar det på så att säga.

Vår flight, Lobo1 bestod av Mauritz som lead och mig som två i våra “Krööna Viggar”. Vi ingick i en anfallsvåg med F18, F16, A10 och även några F15 som tilldelats olika mål. Uppdragsprofilen är väl typisk NATO-taktik med anflygning via flygkorridorer för att korsa gränsen till fientligt territorium och innan anfallsvågen startar har CAP och SEAD gjort förbarbete.

Vi startade Vaziana efter en tids väntan på plattan och hade knappt 40 mil till målet som var två större byggnader mitt i en stad försvarad av flertalet ZU-23-2 samt kringliggande SA-system. Under anflygningen på hög höjd försökte vi hämta hem lite tid pga försenad start och efter passage av bergskedjan meddelade Mauritz vår avsikt att sjunka till ”Flighlevel nothing” för att slå mot målet. Maurits bekämpade det bortre målet med RB05 och jag det främre med 8 sprängbomber i ett koordinerat anfall. Två strategiskt placerade ZU-23 fick en träff på mig i samma ögonblick som bomberna släppte vilket ökade spänningen lite för resterande uppdrag. Jag höll mig flygande om än rykandes och med degraderade system tog jag hjälp av AWACS som visade vägen till reservbasen Kutaisi.

Vi var nog först tillbaka av alla så istället för att invänta debriefingen på plattan lagade jag upp kärran och bad om ombasering tillbaka till Vaziani dit de flesta skulle återvända. Väl där efter en held del zon 3 och höga farter på natthimlen möttes jag av ett otroligt imponerande arbete från Tower som hanterade alla kärror som ville ned i nattmörkret, en trevlig avslutning på ett häftigt uppdrag.

Vi tackar AMVI för möjligheten att delta och tack Mauritz för bra lead!

Tackview enl tidigare post
Bilagor
CombatFlite_001_Route.png
CombatFlite_001_Route.png (2.64 MiB) Visad 88 gånger
TGT ADAM1 .png
TGT ADAM1 .png (834.73 KiB) Visad 88 gånger
Image 1 ACO OVERVIEW.png
Image 1 ACO OVERVIEW.png (708.64 KiB) Visad 88 gånger

Skriv svar