Master Arms-Mästerskapen 2020 - Träning 3

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 1499
Blev medlem: 21 nov 2014, 23:52
Namn IRL: Daniel
Ort: Stockholm

Master Arms-Mästerskapen 2020 - Träning 3

Inlägg av Knugen » 17 nov 2020, 17:18

Starttid / (Sluttid)
20201208-1900(-2200)
Sista tid anmälan.
20201208-1200
Typ av verksamhet:
- BFM-övning
Version + Moduler:
- DCS 2.5 OB, F/A-18C, F-16C, AJS-37, F-14B
Förkunskapskrav:
-
Nödvändigheter:
Teamspeak 64-bit (LADDA NER)
DCS-SimpleRadioStandalone (LADDA NER)(INFO)
Övrigt:
-
Missionfil: (Laddas upp efter genomfört event)
-
Tacview: (Laddas upp efter genomfört event)
-
BFM, eller Basic Fighter Maneuvers, är rörelser gjorda under en kurvstrid i syfte att få ett övertag gentemot ens motståndare. Simpelt sagt handlar det om att man genom kännedom om både sitt eget samt motståndarens flygplans begränsningar, samt genom proper energihantering försöker positionera ens plan för att nå ett tillfälle där ens vapen kan verka på fienden.

Under denna övning kommer vi först gå igenom teorin i teamspeak, och därefter öva i praktiken mot varandra. Endast två deltagare kommer att möta varandra per runda, och efter varje runda kommer konstruktiv kritik att delas ut.

Övningen kommer att följas med en BFM-turnering två dagar senare: Deltävling 3

Användarvisningsbild
iko
rank3
rank3
Reactions:
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 aug 2018, 10:35
Namn IRL:
Ort: Stockholm

Re: Master Arms-Mästerskapen 2020 - Träning 3

Inlägg av iko » 09 dec 2020, 18:43

Jag förde lite anteckningar under Jax exemplariska föreläsning. Det bifogade Word-dokumentet innehåller även en del bilder.
BFM - Basic Fighter Manoeuvres

Lift = α (Alpha) * V (speed)

G = α * High speed = Low drag
G = High α * Speed = High Drag

Corner speed:
Vc = Max sustained turn rate
F-16 = 440 kts
@ ~7G

F/A-18 = 350 kts
@ ~ >4-5G
~11 α

Higher speed than Vc = Low rate, High G, Large radius
Lower speed than Vc = Low rate, Low G, Small radius, High drag

Energy management:
Kinetic (Speed)
Potential (Altitude)
Chemical (Fuel)

Important to keep in mind during the fight:
Speed
Altitude (3000 - 5000)
AoA – Angle of Attack

Gods G:




One vs Two-Circle fight:
One-circle:

Two-circle:

In F-16 you want a two-circle fight against F/A-18C.

Merge tips:
Use afterburner.

Merge in max corner speed. Turn with max G and tilt the nose down to not loose too much speed.
In F-16, when down to 380 release “turn pressure” and gain speed to Vc.

F/A-18C you want to go “head-to-head” (one-circle). Work in the vertical plane to bleed your opponent’s speed.
F-16 vs F/A-18C, 1vs1 turn fight – Try to gain altitude. The F/A-18C will not be able to follow you up.

When in scissors be in the Hornet. Reduce your speed and try to get your opponent to pass.

Pursuits:
Lead pursuit – He aims in front of you / Under side / Very Aggressive he might shoot
Pure pursuit – He aims at you / Nose pointing on you / Aggressive
Lag pursuit – He aims behind you / Status Quo / Upper side

When defensive - do not reverse turn unless enemy is overshooting!
If you see the top part of your opponent’s aircraft he might overshoot.

Lost visual of your opponent? Keep turning and look for him.

Defensive manoeuvre when being shot at:
Keep G pressure and roll max 30-40 degrees for 1-2 sec and then back.
Bilagor
MA_JAX_BFM_training.docx
(135.8 KiB) Nerladdad 36 gånger

Skriv svar