Övningsonsdag

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
M4u3N
rank2
rank2
Reactions:
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 dec 2018, 12:22
Namn IRL:

Övningsonsdag

Inlägg av M4u3N » 18 mar 2020, 10:34

ÖVNINGSONSDAG 25/3
Screen_200318_103201.png
Screen_200318_103201.png (1.61 MiB) Visad 318 gånger
IFR förhållanden

Start/Landning SID (TACAN/VORDM/ILS/TILS/PAR)

Anmäl senast: 20200324 20:00

Inga förkunskaper krävs,

Teori 19:30-20:00

Start: 20200325 19:30-22:30


Övningen kommer bedrivas i single ship.

APOLLO kör ATC like a pro!

F-14B HELLCAT 1
F-16C GAMBLER 2
F/A-18C WEASEL 3
F/A-18C WEASEL 4
AJS-37 MARTIN 5
L-39 MONSTER 6
F-5E TIGER 7
A-10 FROSTY 8
HKP 3 ICEPAC 9
Skriv modul i comment.

Briefing

IFR Instrumentflygregler (IFR, engelska: Instrument Flight Rules) refererar till det regelverk som styr flygningar som utförs utan visuell uppsikt över omgivningen. Det innebär att flygningen genomförs utan yttre referenser, enbart med hjälp av de instrument som finns ombord

VIKTIGT: Vi ska köra detta så seriöst och beakta flygsäkerheten för att förstå svårigheten IFR.
Alla kommer få den stöttning som behövs för att genomföra passet säkert.

Det är natt, snö och ca 200ft molnbas.

METAR: UG27 252100Z 31006KT 340 FG OVC002 7 Q1026 RMK RED

COMMS

VAZIANI AIRPORT
RW 31
VAS TCN 22X
ILS 108.75 CRS 310

ATC
AI VAZIANI LIGHTS
42.000 Mhz
140.000 Mhz
269.000 Mhz
4.700 Mhz

VAZIANI GROUND/TWR

Preset 1/Special 1 305.000 Mhz
TIBLISI CTRL
Preset 2/Special 2 264.000 Mhz
VAZIANI ARR/PAR
Preset 3/Special 3 265.000 Mhz

TEXACO
Preset 19 253.000 Mhz
ARCO
Preset 20 266.00 Mhz

TCN
VAZIANI 22X
ARCO 101X
TECACO 102X



DEPARTURE
Vaziani_SID_31.png
Vaziani_SID_31.png (2.71 MiB) Visad 103 gånger
1. Starta bana 31 efter klaering
2. Flyg kurs 310/ Max 300knop/ 500km/h tills dess att du når 3500ft/ 1200m (QNH)
3. Sväng höger på kurs 030, för att intercepta R-360, 300knop / 500km/h 6500 /2200m
4. Flyg R-360 300knop / 500km/h 6500ft /2200m till 12DME
5. 12DME sväng vänster dvs ARCING på 15DME, sätt radialen (CRS) på R-290.
6. Passera R-290, ändra till Radial270, börja sväng vänster och fånga R-270. fortsätt flyg mot TCN fyren.




APPROACH
Vaziani_APR_31 (4).png
Vaziani_APR_31 (4).png (2.21 MiB) Visad 103 gånger
7. Passerat TCN fyren, Sväng HDG 070, och sätt radialen 220/040, flyg 070 1min/7DM behåll 6500ft /2200m fart 250knop / 450km/h
8. Sväng vänster och fånga radialen 220/040 VIKTIGT! Sänk farten till 250knop / 450 km/h, sjunk samtidigt till 4500ft / 1500m alternativt det som flygledaren anger
9. Passera TCN fyren sätt radialen 155, flyg in på radialen behåll farten 250knop /450 km/h flyg den 7DM
10. Efter passerat 7DM sväng vänster, in på radial 309/129. Vid PAR inflygning kvittera ej riktningsförändingar.

GO AROUND / MISSED APPROCH
1. Flyg rakt fram till 3DME
2. Sväng vänster HDG 250 stig 4500ft / 1500m
3. 7DME Sväg vänster HDG 100 stig 6000ft.
4. Intercepta R-250
5. Flyg HDG 070 för att intercepta HDG 040/R-220

Det kommer se ut någonting likande detta:
Tacview.JPG
Tacview.JPG (29.11 KiB) Visad 191 gånger
https://www.webwhiteboard.com/board/b74bj36v

Missonfil
20200325 IFR Practice Masterarms.miz
(4.87 MiB) Nerladdad 7 gånger
För den som vill föröva och se siktförhållanden.
DCS - Plug and w8

Johnny
rank1
rank1
Reactions:
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 dec 2019, 22:37
Namn IRL: Johnny
Ort: Göteborg

Re: Övningsonsdag

Inlägg av Johnny » 26 mar 2020, 12:38

Grymt svettigt! Tillsammans med din Case 3-övning det mest intensiva pass jag flugit. Flyger gärna mer sånt här!

Skriv svar