Saitek X52 slutar svara på input

Här diskuteras teknikfrågor, problem och felsökning.
Löwe
rank3
rank3
Reactions:
Namn IRL:

Saitek X52 slutar svara på input

Inlägg av Löwe » 12 dec 2020, 18:54

Hej alla,

Nygammal medlem här. Efter ett par års frånvaro så började jag få ett sjukt sug efter DCS och Masterarms igen och begav mig ut och köpte
en Saitek X52 via Tradera(instant regret at the moment).
Jag fick hem den igår, laddade ner programvara + drivrutiner för X52:an, installerade dem och tänkte "nu är det la bara att köra!". Icke.

När jag skulle kolla kalibreringen så upptäckte jag att den verkar allt annat än frisk. Den slutar ibland svara på input, och beter sig väldigt ryckigt när den väl svarar. Samma sak gäller throtteln.

Jag har sedan dess gjort följande felsökning/åtgärder:
* Kontrollerat att USB-kabel/PS2-kabel inte är trasiga
* Satt in USB-kabeln i moderkortets USB-port
* Tagit bort all Saiteks/Logitech programvara/drivers/regkeys etc.
* Installerat alla drivers i tur och ordning, och startat om datorn efter varje installation.
* Låtit Windows installera sina egna drivrutiner
* Försökt att välja själv vilka drivrutiner jag ska installera

Kalibrering verkar inte möjligt via Windows "Konfigurera spelenheter", utan där kan man bara testa joysticken + köra lite inställning på display och LED-ljusen.

Den senaste drivrutinen jag har är 8.0.213.0, men när jag tittar på X52:an i enhetshanteraren så står det att jag bara har version 8.0.116.0 installerad.
Så av någon anledning så vill inte Windows fatta att jag har uppdaterat till den senare versionen. Dock vet jag inte om detta kan vara felet, men konstigt är det tycker jag.

Jag har varit i kontakt med säljaren under dagen, och han har verkligen försökt att hjälpa mig så tror inte att jag åkt på en blåsning.

Så nu undrar jag här:
* Är det någon annan som haft samma problem?
* Hur löste ni det själva?
* Borde jag istället satsa på något lite dyrare system som till exempel TM Warthog?

/ Ofrivilligt vingklippt