Debriefing DCS

Digital Combat Simulator
Brink
rank6
rank6
Reactions:
Namn IRL:

Re: Debriefing DCS

Inlägg av Brink » 20 jan 2018, 11:40

Så här ser det ut när två Viggen identifierat samt haft att göra med en grupp bångstyriga L-39:or
TV 180119.PNG

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Justin Case » 20 jan 2018, 12:09

Justin Case och "Rasse".
Svaret på din fråga är antagligen "AKT POS / UT" eller *NAV, EGI och slutligen EAC.

Brink
rank6
rank6
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Brink » 01 feb 2018, 22:37

Tack för kvällens flygning! Och ett extra tack till Jedi som snabbt skruvade till ett Vietnamninspirerat uppdrag. Vi har kört det tidigare i 1.5 - vilken otrolig skillnad att få flyga Huey i 2.5!

Och flyga HKP är så jäkla läckert (speciellt nu). Allt blev bättre i 2.5 men det är för HKP som nya kartan verkligen gör skillnad. Sedan bidrar det också att mitt 970-kort hänger med bättre när det flygs HKP. Får klart bättre FPS, kanske hinner grafikkortet med bättre för att det inte behöver rita upp grafiken i 800 knyck?

Användarvisningsbild
Jinx
rank5
rank5
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Jinx » 02 feb 2018, 12:22

Vad udda att du får bättre FPS i 2.5. Har ett GTX 980 och jag får klart sämre FPS i 2.5 (med deferred shading på, av är ej alternativ, kattkräks). Vad kör du för settings? Kan du posta en screenshot?

Brink
rank6
rank6
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Brink » 02 feb 2018, 13:31

Jinx skrev:
02 feb 2018, 12:22
Vad udda att du får bättre FPS i 2.5. Har ett GTX 980 och jag får klart sämre FPS i 2.5 (med deferred shading på, av är ej alternativ, kattkräks). Vad kör du för settings? Kan du posta en screenshot?
Återkommer med inställningar och lite fler detaljer/förtydliganden senare idag när arbetsdagen är slut.

Användarvisningsbild
Jinx
rank5
rank5
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Jinx » 02 feb 2018, 13:34

Fint! Tack :)

Användarvisningsbild
Foxmaner
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL: Eskil Brännerud

Inlägg av Foxmaner » 02 feb 2018, 13:53

Antialiasing har väldigt negativ påverkan på prestanda med Deferred Shading på. Stäng av det så borde du se mycket bättre prestanda. Om du fortfarande vill ha AA får du istället aktivera det igenom NVIDIAS/AMD:s egna kontrollpanel, så blir inte prestandaförlusten lika stor :)

Brink
rank6
rank6
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Brink » 02 feb 2018, 15:31

Foxmaner skrev:
02 feb 2018, 13:53
Antialiasing har väldigt negativ påverkan på prestanda med Deferred Shading på. Stäng av det så borde du se mycket bättre prestanda. Om du fortfarande vill ha AA får du istället aktivera det igenom NVIDIAS/AMD:s egna kontrollpanel, så blir inte prestandaförlusten lika stor :)

Tack för tipset Fox, det ska jag testa nu när jag börjar skruva i inställningarna på allvar.

Jinx skrev:
02 feb 2018, 13:34
Fint! Tack :)

När jag läser min text igen så inser jag att det går att tolka den på flera olika sätt. Så jag tänkte börja med att förtydliga vad jag menade.

Jag har inte järnkoll på vilka prestanda jag hade i 1.5. Men på slutet körde jag med de inställningar DCS sätter vid valet "High" under "Presets". Kollade mycket sällan på FPS, flöt det på skapligt så var jag nöjd med det. De gånger jag kollade så brukade FPS ligga på 30-35 på flygplats och 45-60 i luften.

Kan dock rent generellt säga att helt nöjd har jag aldrig varit med prestandan. Jag köpte min PC för cirka ett och ett halvt år sedan (om jag inte minns fel) och hade då ingen större koll på vad som krävdes för DCS. Det blev en I7 6700k med 16GB Ram samt två 970 för två grafikkort kändes ju jättebra! Nu har man inte någon som helst nytta av kort nr 2 i DCS, men i ex Assetto Corsa och Arma 3 ger de båda bra tryck.

Det som jag mest stört mig på är att när man tittar höger/vänster (kl 6 eller 9) i en snabbgående jet på låg höjd så "hackar" sig bilden fram. Det är otroligt irriterande och man blir ärligt talat lite åksjuk plus att man ser inte objekten på marken ordentligt. Så inledningsvis kan vi konstatera att 970 är inte det bästa verktyget för att köra DCS.

Det hade varit intressant att kunna gå tillbaka till 1.5 och göra ordentliga jämförelser. Dessvärre strulade installationen till sig och nu orkar jag inte installera om 1.5 så jag får gå på rena minnesbilder. När jag gick över till 2.5 så använde jag återigen "Presets" och valet "High". Men exempelvis "Trees Visibility" och "Preload Radius" hade ganska låga värden så det var inte speciellt vackert. Även annat behövde justeras för att det skulle börja bli snyggt på allvar.

Vad jag egentligen menade med mitt inlägg igår var att det flyter på klart bättre i en HKP (och även A-10C) än vad det gör i min favorit AJS37 Viggen. Dels har jag upptäckt att cockpit i Viggen drar mer FPS, plus att min teori är att grafikkortet bättre hinner med att rita upp grafiken när farkosten man färdas i har lägre fart än ex en Viggen.

Om man säger så här, vid flytten från 1.5 till 2.5 (utan några justeringar) så var nog prestandan ungefär densamma. Men då såg det inte heller speciellt vackert ut. Så min slutsats så här långt är att för att få det riktigt snyggt måste man skruva upp inställningarna och då får man också lägre prestanda. Så mitt inlägg var inte speciellt klart skrivet, jag håller med dig - för att kunna avnjuta den nya fina grafiken får man betala ett pris med ett äldre grafikkort.

Just nu ägnar jag mig åt att jämföra samt experimentera. Jag kan lägga upp mina upptäckter här med skärmdumpar samt beskrivning av vad jag gjort (inställningar) om det är av intresse? Gör det dock först när jag kommit fram till något hållbart med lite substans i. Just nu har jag satt alla inställningar på max och kommer därifrån experimentera nedåt tills jag hittar bästa nivån.

Jag har börjat titta på ett nytt grafikkort, siktar på ett 1080ti. Dock tvekar jag av två anledningar, för det första har jag precis gjort en större investering så plånboken behöver lite återhämtningstid. För det andra vill jag verkligen se att jag fortsätter med flygandet, just nu är jag enormt laddad i och med 2.5 och Hornet samt (förhoppningsvis HKP9) på gång. Men jag vill se riktig kontinuitet innan nästa investering i hårdvara. Tidigare har dels jobbet med mycket resande ställt till det, men även en rejäl käftsmäll som livet delade ut för ett tag sedan vilket tidvis inneburit lite längre avbrott i flygandet.

Flyger jag fortfarande kontinuerligt och på den nivå jag önskar så blir det nytt grafikkort till hösten. Fram tills dess blir det att försöka hitta den gyllene kompromissen som innebär bra grafik med acceptabel prestanda. För jag går igång på bra grafik, det höjer upplevelsen enormt. Om bästa möjliga grafik innebär flyga HKP eller A-10C fram till nästa grafikkort så kommer jag göra det - såpass viktigt är bra grafik för att jag ska njuta av upplevelsen.

Användarvisningsbild
Shiggan
Moderator
Moderator
Reactions:
Namn IRL: Daniel

Inlägg av Shiggan » 24 feb 2018, 16:15

Eftersom "vissa" ifallattare tydligen har åsikter om min högst mediokra kunskap i flertalet moduler bestämde jag mig häromdagen för att ge Mi-8 en chans pga att det var den jag begränsade mig i sist. Att flyga den här fula skapelsen kan ju inte vara så svårt så jag provade hänglasten direkt. Den var lite knökig att hålla still över lasten när man är van vid Hueyns kamera men med en stabil hand och vältrimmad maskin löser sig allt.

Detta är andra gången jag slingar i Mi-8 men det fungerade över förväntan. Jag är inte riktigt biten av maskinen ännu men den är iaf roligare än den där sketna fransosen som flyger som kastad cigarettfimp
Bilagor
Screen_180224_155005.png
Screen_180224_155005.png (1.63 MiB) Visad 2001 gånger
My location on TeamSpeak

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Justin Case » 24 feb 2018, 16:17

Bra jobbat! Jag förstår inte att någon kan ha så taskig attityd.
Svaret på din fråga är antagligen "AKT POS / UT" eller *NAV, EGI och slutligen EAC.

Skriv svar