Fighter Weapons School del 1

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Användarvisningsbild
Mags
rank3
rank3
Reactions:
Namn IRL:

Fighter Weapons School del 1

Inlägg av Mags » 20 aug 2019, 23:33

Fighter Weapons School
Del 1
vlcsnap-2019-08-20-22h15m59s978.jpg
vlcsnap-2019-08-20-22h15m59s978.jpg (39.34 KiB) Visad 435 gånger
Starttid / (Sluttid)
190827-2000(-2200)
Sista tid anmälan.
n/a
Typ av verksamhet:
BVR Combat Training
Version + Moduler:
F/A-18C, F-14B
Förkunskapskrav:
Hantera radar och vapensystem A-A på valt flygplan. Basic förståelse för RWR.
Nödvändigheter:
Teamspeak
SRS
Discord (för screenshare)
Tacview
Övrigt:
-
Missionfil: (Laddas upp efter genomfört event)
-
Tacview: Se bilaga
-

För att göra oss ännu farligare beyond visual range arrangeras nu Fighter Weapons School - en serie övningstillfällen som alla är fokuserade på BVR combat i F/A-18C och F-14B. Förhoppningen med detta är att en riktigt vass BVR-kompetens ska evolvera fram och sprida sig inom MA.

Upplägg del 1 Uppdaterat

Vi börjar med en kort genomgång av upplägget, inlärningsmålen, lite begrepp och tar upp eventuella frågor.

Sedan: Grundläggande BVR-flygning, mängdträning 1vs1, 2vs2 i mån av tid och lust.
Detta kommer vara ett simulator-liknande event med airstart, avfyrade missiler, contrails och höga mach-tal. 8-)

Alla väljer en slot på röd respektive blå sida. På given signal startar vi. Man kommer då vara pekad ungefär mot sin fiende med 70 nm separation. Vänligt luftvärn kommer finnas rakt akter om din position. OBS! Vissa setups kommer ha höjdskillnader. När man är nedskjuten, vinnare eller vill avsluta sin engagement går man till Spectators.

Flight-comm med unik frekvens kommer finnas förinställd på kanal 1 i respektive flight. Så om några väljer att flyga 2v2 är det bara att snacka på SRS direkt på kanal 1.
På så vis kan vi alla stanna i samma TS-kanal och arrangera engagements. OBS: Tysta leken på TS tills alla är klara med sina engagements och vi har lite mellansnack och sätter upp nya på något kreativt sätt.
AI AWACS kommer finnas på kanal 2 om man behöver det.

Efter ca 60 minuter hoppar vi ur DCS och analyserar i Tacview med screen sharing.
Vill poängtera att jag inte är någon expert på området utan endast en hjälpsam arrangör. Vi lär oss tillsammans! :) /Mags

Inlärningsmål

Deltagare får en förståelse för..
  • ..de effektiva avfyrnings-zonerna för tillgängliga missiler.
  • ..hur de kan manipulera fienden genom att avfyra utanför effektiva avfyrnings-zonerna.
  • ..hur de kan och bör manövrera i BVR för att garantera överlevnad 1v1.
  • ..vilka risker de tar när de frångår den garanterat säkra manövreringen.
  • ..vilka risker som är acceptabla/fördelaktiga att ta för att öka offensiva chanser.
BVR-ordlista

Crank: Att flyga i en riktning så att banditen befinner sig i den yttersta vinkeln som radarn tillåter. På en hornet ca 70 grader höger eller vänster. Risk att överskrida gränsen och tappa radarkontakt. Används bl a för att leda en radar-missil mot bandit och samtidigt minimera hastigheten man närmar sig banditen med.

Beam: Att placera bandit eller missil på sin 3/9-line, alltså 90 grader från sin nosriktning. En defensiv manöver för att få missil att tappa energi eftersom den tar lead.

Notch: Snarlikt beaming men med syftet att “nolla” hastigheten mellan dig och bandit eller missil. Görs med målet att doppler-skiftet på ekot ska bli så litet som möjligt vilket kan göra att radarn tappar lås, i synnerhet i look-down då radarn tittar mot marken.

Pump: Att “gå cold” - alltså flyga bort från bandit eller missil. Inte nödvändigtvis rakt bort från utan ofta i S-svängar om man försvarar mot missil. När en bandit gör det heter det “drag” eller “dragging”.

Pitbull: När en aktiv radar-guidad missil går över till att använda sin egen radar för att söka/spåra målet.

Mad-dog: Att avfyra en aktiv radar-guidad missil utan lås varpå den går “pitbull” direkt och letar efter ett mål på egen hand.

Look-down: När radar söker eller låser mål på lägre höjd, då bakgrunden på målet är terräng/vatten. Många radar presterar dåligt i look-down.

Fox 1: Semi-aktiv radar-guidad missil som kräver stöd av flygplanets radar hela vägen till målet. AIM-7.

Fox 3: Aktiv radar-guidad missil som INTE behöver stöd av flygplanets radar hela vägen till målet. AIM-54/AIM-120.

MAR: Minimum Abort Range - Minsta avstånd man kan fly från en avfyrad fiendemissil om man går cold. Samma sak som fiendens No Escape Zone gentemot dig.

WEZ: Weapon Engagement Zone - Max- och min-avstånd från vilken man kan förväntas träffa med en missil. Beror mycket på situationen och relativa hastigheter.

NEZ: No Escape Zone - Avstånd till bandit inom vilken man kommer nå fram med en missil även om banditen vänder rakt bort från en.

Studiematerial Uppdaterat

(video) Grunder BVR+WVR (Growling Sidewinder)
(video) BVR 2v1 inklusive analys (Growling Sidewinder)
(video) BVR i terräng + analys
(video) Crank tutorial (Grim Reapers)

Setup

Blå AWAACS på 225 MHz (kanal 2)
Röd AWAACS på 251 MHz (kanal 2)
Bullseye på WP2 för samtliga flights.
ma-fws1.png
ma-fws1.png (658.79 KiB) Visad 233 gånger
Bilagor
Tacview-20190827-203030-DCS-MA-FWS1.zip.acmi
(3.35 MiB) Nerladdad 4 gånger
Senast redigerad av Mags 27 aug 2019, 23:15, redigerad totalt 4 gånger.
We're in the pipe, five by five!

Användarvisningsbild
Mags
rank3
rank3
Reactions:
Namn IRL:

Re: Fighter Weapons School del 1

Inlägg av Mags » 26 aug 2019, 14:12

OBS OBS! I detta event är det ok, kanske till och med obligatoriskt att droppa sina externa tankar. Känn ingen skam.

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Justin Case » 26 aug 2019, 19:44

Tyvärr är jag utkallad på jobb och befinner mig i Helsingborg imorgon...
Svaret på din fråga är antagligen "AKT POS / UT" eller *NAV, EGI och slutligen EAC.

Pocket
rank5
rank5
Reactions:
Namn IRL: Joakim Johansson

Inlägg av Pocket » 27 aug 2019, 06:44

Ser skitfint ut! Detta hade jag behövt va med på, tyvärr ingen flygtid i sikte ändock 😥
Oculus VR, Thrustmaster Warthog HOTAS, Saitek pro pedaler, Gametrix Jetseat.
AV8B, AJS37, F14, F/A18, Spitfire, M2000C, L39C, Mig15, FW190 D-9, Mi8, UH-1H, A10C, P51D, KA50, F86, Yak 52, FC3.
Normandy+WWII AP.
Persian Gulf
Combined Arms.

Användarvisningsbild
iko
rank2
rank2
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av iko » 27 aug 2019, 22:25

Tack så mycket, bra fixat Mags! Gör jag gärna om.

Bild

Användarvisningsbild
Mags
rank3
rank3
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Mags » 27 aug 2019, 23:15

Tack iko!

Tacview uppladdad, se bilaga i posten.

Användarvisningsbild
iko
rank2
rank2
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av iko » 06 sep 2019, 18:44

Följande vecka har jag utnyttjat det mesta av det vi övade på i Multiplayer med god verkan.

Att beama fienden på väg mot dem är dock något som jag ibland glömmer i stundens hetta,jag tror att det beror på att jag blir för fokuserad på att få låsning och att nå till engagement-stadie så tidigt som möjligt.
Dock att skjuta som närmst runt 10nm och sedan gå cold har fungerat mycket väl. Förutom när man möter F-14, de hinner man inte undan utan i en F18 utan de måste man bekämpa på något sätt. (Jag skulle vilja öva F18 vs F14(Phoenix) då jag får inte det att fungera i Mission Editorn. Någon vänlig själ kanske kan skicka över ett sådant mission till mig annars. ;) )

När det gäller generell feedback på upplägget skulle jag nog faktiskt se att vi fick värma upp 1-2 ronder först och att vi sedan kör "på riktigt". Jag gjorde bort mig totalt på de första två(dog direkt) men vann mina andra två efter långa fighter mot Mags och Bankler.

Jag är även lite inne på, som vi diskuterade, att vi snabbt tittar igenom TacView halvvägs in så om det är någon/ra som är osäkra på något så kan de öva på det direkt efteråt. Sen kan man göra långa, mer noggranna utvärderingar av varje flight i slutet.

Jag skulle även vilja lära mig hur jag engage:ar på bästa sätt med Fox 1.

Men kort sagt så var detta en av de absolut mest lärorika uppdrag/aktiviteter som jag kört med MA. Tack Mags , bra utfört och bra initiativ!

Bejo
rank1
rank1
Reactions:
Namn IRL: Björn Almgren

Inlägg av Bejo » 07 sep 2019, 16:38

För det första mycket bra initiativ!! Och grymt skoj!!

Mycket bra att det fanns några youtube videos länkade. Kikade man igenom dom så hade man lite mera kött på benen innan.

Jag gillade upplägget med att man fick flyga mot flera olika personer.
Jag tyckte det flöt på smidigt att byta runt. Sen var det nått litet strul med att bara en lägret hade awacs.

Jag gillade att vi tittade igen alla strider även om det tog lång tid. 4 parallella strider i fyra omgångar blev rätt mycket att granska i Tacview. Men jag kände att det var intressant, för de hände olika saker i alla strider. Och det syntes att folk lärde sig eller provade nya saker.

Men som iko sade. Kanske man skulle kika lite Tacview efter hälften av striderna. Så får man en chans att prova det man lär sig i Tacview. Och man kan hinna dela erfarenheter som man kan prova direkt.

Svår avvägning med hur mycket och detaljerat man skall kika i tacview, det är tid mot skoj. Jag tyckte själv att det var värt tiden. Även om vi nog höll på längre än planerat.

Så, 5 av 5 Bejosar på detta. Riktigt skoj och lärorikt.

.....och så fick jag skjuta ner Bankler.... :)

//Bejo

Skriv svar