AMVI guest appearance

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Användarvisningsbild
Bankler
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 nov 2018, 03:34
Namn IRL: Hampus Bankler

AMVI guest appearance

Inlägg av Bankler » 12 jul 2019, 15:13

Starttid / (Sluttid)
190722-2100 (-2300)
Sista tid anmälan.
190720-2400
Typ av verksamhet:
Uppdrag med annan större grupp (ej fått tasking än)
Version + Moduler:
DCS:OpenBeta, Persian Gulf, F/A-18C Hornet (även Tomcat om vi får en full rote med pilot/RIO)
Förkunskapskrav:
CASE 1 Recovery
Nödvändigheter:
Teamspeak 64-bit (LADDA NER)
DCS-SimpleRadioStandalone (LADDA NER)(INFO)
Övrigt:

AMVI har bjudit in oss att deltaga i ett uppdrag i deras kampanj. Jag har lovat att samla ihop en grupp och låta honom (Catu i deras gäng) veta ungf antal osv, så att han kan planera för det. Har aldrig flugit med dem tidigare, men får intrycket att dom är ganska seriösa. Kommunikationen har varit väldigt trevlig och inbjudande!
Med respekt för deras planering så har jag satt en kortare 'sista tid för anmälan'. Det går väl såklart alltid att trixa lite, men skulle kännas fint att ge dom besked tidigt!

Praktisk info:

Briefing 21:00. Vi försöker vara där minst 5 minuter innan.
TS: 89.163.176.42:9990 (psw: clearedhot)
Använd nick: MA_Callsign (T ex MA_Översten).
SRS: 89.163.176.42 (eam psw: zippo123)

Barbarian 1 (F-14B CAP)
11 Översten / Jedi
12 Fritter / BucketEye

Vegas 1 (F/A-18C Strike)
11 Bankler
12 Mango

Loadout: 3 x XT, 4 x GBU-38, 2 x AIM-120C, 2 x AIM-9X

Evil 1 (F/A-18C Strike)
11 Shiggan
12 Ironsavior
13 JackFlash
14 JonasD

Loadout: 3 x XT, 4 x GBU-38, 2 x AIM-120C, 2 x AIM-9X

TARGET MAGELLANO (Vegas 1):
1.
N 29 01,420
E 54 14,900
Elevation 4856ft

2a.
N 29 01,380
E 54 14,780
Elevation 4862ft

2b.
N 29 01,395
E 54 14,765
Elevation 4862

TARGET ATLAS (Evil 1):
1 .
N 27 40,085
E 54 08,364
Elevation 3150ft

2a.
N 27 40,036
E 54 08,320
Elevation 3160ft

2b.
N 27 40,044
E 54 08,318
Elevation 3160ft

3.
N 27 40,017
E 54 08,309
Elevation 3136ft

Procedur-info

Hard deck: 12000 ft

Hornets (startar på Al Dhafra):
* Uppstart på eget initiativ. Kontakta GROUND innan taxi. Hold short, kontakta TOWER innan ban-entry. Norra banan används.
* 15nm efter start, switcha till AWACS checkin, sen switcha till AWACS friendly airspace.
* Vid push BATMAN (wp4): Switcha till AWACS enemy airspace. Rapportera "at BATMAN".
* Tanka om det behövs och det finns tid.
* Bomba. Vänd hem samma väg.
* Vid BATMAN, switcha till AWACS friendly airspace.
* Innan WP, switcha till TOWER.
* Vid taxning, switcha till GROUND.

Comms

Endast SRS används under flygning. Ej TS. Det finns ej presets, så vi får antingen knappa in frekvenser manuellt, eller ställa in presets på marken.

Tanker / KC135MPRS / 25000 / Shell1 / Freq 245.200 / TCN 5X

Important Channels:
2 Al Dhafra AB Ground / PINK 5 / 240.900 / TCN 96
3 Al Dhafra AB Tower / INDIGO 2 / 292.400
5 FARP, Carrier etc / PINK 8 / 272.350
6 AWACS Overlord 1 - Checkin / Yellow 9 / 380.300
7 AWACS Overlord 2 - Friendly Airspace / Magenta 6 / 376.200
8 AWACS Overlord 3 - Enemy Airspace / Black 2 / 386.700
9 AWACS Overlord 4 - BDA / TORQUISE 5 / 383.150
AMVI_MissionMap_1.png
AMVI_MissionMap_1.png (1.71 MiB) Visad 671 gånger
AMVI_MissionMap_2.png
AMVI_MissionMap_2.png (1.19 MiB) Visad 671 gånger
Senast redigerad av Bankler 22 jul 2019, 00:24, redigerad totalt 7 gånger.

jonasd
rank1
rank1
Reactions:
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 mar 2019, 14:37
Namn IRL: Jonas

Re: AMVI guest appearance

Inlägg av jonasd » 13 jul 2019, 13:05

this looks exiting👌

Användarvisningsbild
Bankler
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 nov 2018, 03:34
Namn IRL: Hampus Bankler

Re: AMVI guest appearance

Inlägg av Bankler » 16 jul 2019, 10:14

Observera uppdaterad tid (hade tänkt fel ang zulu/local).

Det går fortfarande bra att anmäla sig.

Användarvisningsbild
Shiggan
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 1471
Blev medlem: 28 okt 2013, 14:21
Namn IRL: Daniel
Ort: Nynäshamn

Re: AMVI guest appearance

Inlägg av Shiggan » 18 jul 2019, 21:59

Som sagt. Vill någon Sitta RIO åt mig kan jag tänka mig det också ;)
My location on TeamSpeak

Användarvisningsbild
Bankler
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 nov 2018, 03:34
Namn IRL: Hampus Bankler

Re: AMVI guest appearance

Inlägg av Bankler » 20 jul 2019, 16:23

Rutt, Barbarian 1 (2 x Tomcat)
_Barbarian1_Route.PNG
_Barbarian1_Route.PNG (1.41 MiB) Visad 382 gånger
Rutt samt mål, Vegas 1 (2 x Hornet)
_Vegas1_Route.png
_Vegas1_Route.png (1.69 MiB) Visad 382 gånger
AMVI-OPD10-TGT-Magellano.jpg
AMVI-OPD10-TGT-Magellano.jpg (106.13 KiB) Visad 382 gånger
Rutt samt mål, Evil 1 (4 x Hornet)
Evil1_Route.png
Evil1_Route.png (1.42 MiB) Visad 382 gånger
AMVI-OPD10-TGT-Atlas.jpg
AMVI-OPD10-TGT-Atlas.jpg (102.41 KiB) Visad 382 gånger

Användarvisningsbild
Shiggan
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 1471
Blev medlem: 28 okt 2013, 14:21
Namn IRL: Daniel
Ort: Nynäshamn

Re: AMVI guest appearance

Inlägg av Shiggan » 20 jul 2019, 17:44

Vad vill vi i F/A-18 göra då? SEAD eller Strike? Och hur ser uppdelningen ut?
My location on TeamSpeak

Användarvisningsbild
Bankler
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 nov 2018, 03:34
Namn IRL: Hampus Bankler

Re: AMVI guest appearance

Inlägg av Bankler » 20 jul 2019, 21:11

Förlåt för det konstiga screenshotet. Här är iallafall hela briefingen, med comms plan osv.
WholeBriefing.png
WholeBriefing.png (1.48 MiB) Visad 370 gånger

Användarvisningsbild
Bankler
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 nov 2018, 03:34
Namn IRL: Hampus Bankler

Re: AMVI guest appearance

Inlägg av Bankler » 20 jul 2019, 21:16

Har satt upp test-flights för både Vegas och Evil. Så ni kan in och prova för att säkerställa att ni får ordning på det.

Adding waypoints:

Example:
N 29 01,420
E 54 14,900
Elev 4856


* Open HSI
* Do NOT box SEQ1.
* Select an empty WP (for instance WP 7)
* Press DATA
* Box PRECISE
* Press UFC
* Press POSN
* Press N
* Enter 2901 [ENTER!!]
* Enter 410 [ENTER]
* Press E
* Enter 5414 [ENTER!!]
* Enter 900 [ENTER]
* Press ELEV
* Enter 4856 [ENTER]
Notera att man alltså trycker på enter där kommatecknet är i koordinaten
------
JDAM DELIVERY:

1. Box JD82/84 in stores page
2. Set EFUZE to INST
3. Set MODE to TOO
4. In HSI, select correct wp and press WPDSG
5. Wait for INS to countdown to 7:30 / RDY (changing weapons will reset timer!)
6. Fly at ~450 kts (Too slow and you'll miss, even if inside circles!)
7. Pickle when in range (inside outer circle on HSI, a little closer is better)
8. Enjoy fireworks

Öva det här pls. Det är som gjort för att gå åt fanders när man är stressad på måndag! :smiley: I missionet (bifogat) ovanför kan ni enkelt prova (start i luften ~30 nm från målet). Koordinater för respektive grupp finns ovan. Detta är en mall av det faktiska missionet, så ni kan även passa på att kolla upp tanker, var ni spawnar osv.
gbu-38 ok.PNG
gbu-38 ok.PNG (2.58 MiB) Visad 369 gånger
Bilagor
AMVI_Monday_Training.miz
(60.09 KiB) Nerladdad 10 gånger

Användarvisningsbild
Bankler
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 nov 2018, 03:34
Namn IRL: Hampus Bankler

Re: AMVI guest appearance

Inlägg av Bankler » 21 jul 2019, 13:07

Här är mina anteckningar hittills, för "quick reference". Gäller för Vegas 1, men bör vara ganska likt för Evil 1.
---------------------------
Tanker / KC135MPRS / 25000 / Shell1 / Freq 245.200 / TCN 5X

Important Channels:
2 Al Dhafra AB Ground / PINK 5 / 240.900 / TCN 96
3 Al Dhafra AB Tower / INDIGO 2 / 292.400
5 FARP, Carrier etc / PINK 8 / 272.350
6 AWACS Overlord 1 - Checkin / Yellow 9 / 380.300
7 AWACS Overlord 2 - Friendly Airspace / Magenta 6 / 376.200
8 AWACS Overlord 3 - Enemy Airspace / Black 2 / 386.700
9 AWACS Overlord 4 - BDA / TORQUISE 5 / 383.150

Hard deck: 12000 ft

Prep on ground:
* Setup loadout (3 x XT, 4 x GBU-38)
* Set tanker freq 245.200 to ch19)
* Set JDAM to TOO and INST
* Setup TGT Waypoints (WP8, WP9, WP10)
* Setup Bullseye (WP11) N 27 36,774 E 54 31,612
* Put TGT WPs in SEQ1

Targets:
11: WP8, WP8, WP9, WP10
12: WP8, WP9, WP10, WP10

Mission Summary:
1 Startup
2 Switch to GROUND (ch2)
3 Request taxi
4 When short hold, switch to TOWER (ch3)
5 Take off
6 After 15 nm, contact AWACS - Checkin (ch6), callsign and bullseye
7 Switch to AWACS Friendly Airspace (ch7)
8 Before WP4, switch to AWACS Enemy Airspace (ch8)
9 Refuel at Shell (245.200)
10 Strike target, return same path
11 Refuel at Shell (245.200) if needed
12 At WP4, switch to AWACS BDA (ch9)
13 Switch to AWACS Friendly Airspace (ch7)
14 Before WP1, switch to TOWER (ch3)
15 After touchdown, switch to GROUND (ch2)

Waypoints:
0 Al Dhafra AB
1 Transit turn right
2 Transit turn left
3 Transit
4 Push BATMAN
5 Break towards TGT (42 nm)
6 IP
7 TGT area
8 (TGT 1)
9 (TGT 2a)
10 (TGT 2b)
11 (Bullseye)

Användarvisningsbild
Shiggan
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 1471
Blev medlem: 28 okt 2013, 14:21
Namn IRL: Daniel
Ort: Nynäshamn

Re: AMVI guest appearance

Inlägg av Shiggan » 23 jul 2019, 13:38

Debriefing
CALLSIGN// EVIL 1-1, FLYGPLANSTYP// F/A-18C, UPPGIFT// STRIKE
Händelsförlopp


EVIL 1-1 startade AL-DHAFRA och hade en slottid för delivery. Vi gick lugnt och metodiskt igenom allting som kunde tänkas äventyra uppdraget när vi anlände till FI airspace. Starten gick på skapligt utsatt tid och vi påbörjade utflygning i en lång korridor där högsta fart var 270 vilket jag tyckte var lågt. Vi genomförde checkins på vägen och insåg när vi anlände till FI airspace att vi inte skulle behöva lufttanka pga en extremt bra bränsleanvändning. Vi släppte vår last på målet som var TGT ALPHA och påbörjade utflygning hemåt där vi landade AL-DHAFRA.

Vad var bra?:


Tre saker.
1. GRUPPEN!
Vi hade en väldigt bra struktur på flygningen med fördelat ansvar inom gruppen vilket gjorde att jag som något osäker hornetpilot och extremt rostig FL kunde fokusera på mitt jobb att leda flighten och sköta sambandet. De hade verkligen tålamod med mig. Det kändes verkligen som att gruppen hade en fantastisk SA genom hela uppdraget och enda gången vi ens fick tillstymmelse till pulshöjning var när servern bjöd på ett 15sek fryslagg.

2. Genomförandet. Det kändes verkligen som att vi gjorde EXAKT det som förväntades av oss. Jag tror vi levererade över italienarnas förväntan tillsammans med VEGAS och BARBARIAN och på så sätt banade väg för framtida CB OPS. till detta vill jag tillstyrka vikten av "GENREPET". Detta är något som sker på verklig basis också i sim och jag tror att det bidrog till vår framgång.


3. Uppdraget i sin helhet. De hade lyckats få med många olika element i form av SEAD, STRIKE, CAPS/TARCAPS och vi hade en bred pallet av flygetyg inkl Ka-50 och A-10. Det må ha varit tråkigt stundtals MEN det berodde på att alla flighter gjorde sitt jobb och vi behövde inte pusha likt vissa "arkaduppdrag". Youtubebriefing var också något vi bör ta med oss i MA när vi har stora uppdrag med många flighter. Jag blev positivt överraskad.

Vad var dåligt och hur kan vi förbättra detta?

Tre saker

1. Jag var något rostig i Hornet och kände mig lite i konen med tanke på all info som fanns gällande missionet. Men när jag väl satt i stolen kändes det hyffsat bra.

2. Mitt bryt. Jag ledde in oss på tok för skarpt och flög över min förmåga. Mycket beror nog på att jag flugit mycket ava och lite uppdrag på sistone. Dessutom hade vi inte övat det på genrepet pga disconnect samt att jag borde ha gått igenom bättre hur genomförandet skulle ske.


3. Lagget på servern som återkom ett par gånger. Det är som det är och det får vi leva med men det var störande för både EVIL och VEGAS.

Feedback på uppdraget:

Jag tyckte det var riktigt rolig flygning igår mycket tack vare min flight. De gjorde ett fantastiskt jobb och jag hade inte kunnat hoppas på ett roligare uppdrag att göra comeback på efter nästan 13 månader utan att ha flugit ett större uppdrag. Detta gav definitivt blodad tand och jag ser gärna att vi flyger mer med andra aktörer om möjlighet finns.
Bilder:
NIL finns i DISC
My location on TeamSpeak

Skriv svar