Recension av HP Reverb VR HMD

Här diskuteras teknikfrågor, problem och felsökning.
Användarvisningsbild
Goblin
rank7
rank7
Reactions:
Inlägg: 1326
Blev medlem: 12 nov 2011, 11:17
Namn IRL: Håkan Jarnvall
Ort: Karlskrona/Rödeby
Kontakt:

Recension av HP Reverb VR HMD

Inlägg av Goblin » 09 nov 2019, 13:12

Tänkte skriva ihop en liten recension av mitt Reverb såhär någon dag efter att den ramlade in.
Blir en kortversion som kanske fylls på efterhand när timmarna byggs på, i skrivande stund har jag ca 10 timmars användning av den.

Leverantör Inet, två dagar efter beställning levererades den.
Det är "consumer edition" som säljs, den har inte den extra sladden på 0,5m och en HMD kudde av tygmaterial.

Jag valde att betala 29 kronor extra på leveransen för att få DHL. Inget externt paket utan leveransen skedde i HP kartongen.
Inte ett märke på kartongen, vågar inte tänka på hur den sett ut om PostNord levererat :?

Nåväl, första intrycken:
Välpaketerad
Byggkvaliteten på HMD är god, i klass med Oculus.
Kabel, tung och styv
Ingen mekanisk IPD justering, endast mjukvara. Nackdel om man ligger långt från 63,2 som är standardläget.

Installation.
Enkel och okomplicerad
Windows MR portal
Windows MR portal (beta) för Steam
Steam VR

Uppstart:
Besvärlig om det inte görs i rätt ordning. Följ https://vr4dcs.com/ instruktioner så går allt bra! Det är inte manligt att skippa manualen :D

Användning:
Kabeln är betydligt mycket tyngre och styvare än Oculus (och andra av vad jag läst).
Kontaktstycket bakom HMD är lite udda till en början innan man justerat in HMD ordentligt på huvudet. Extra vikt på sidan som tillsammans med kabeln gör att det drar i HMD'n. Sittande upplever jag inga problem med denna konstruktion.

Ljud och mic:
Vill hävda att det är som Oculus Rift. Godtagbart ljud och mic.

Grafik:
Exceptionell! Det är detta som gör Reverb.
SDE i princip borta, man kan ana om man riktigt försöker men i spel märker jag det inte.
Färgåtergivning och svärta är ok men inte i OLED klass.
Ingen MURA
God Rays i princip borta, i alla fall mycket mindre än på RIFT.
Jag har inga problem att läsa allt och i princip kan man arbeta på det virtuella skrivbordet.
Sweet Spot finns och är mer markant än på RIFT pga den mycket bättre upplösningen som gör att man "ser den".
Den är kanske aningen mindre än på RIFT men jag upplever inte detta som ngt problem.

Komfort:
Använt den ca 5 timmar nu på morgonen och jag bedömer den aningen mer komfortabel än RIFT.

Flyt i spel:
Jag har SS på 1.0 och Steam inställt på 100% och upplever att både IL-2 och DCS flyter bra men jag kommer tweaka mer.

Hårdvara och frekvenser jag kör på är
GIGABYTE Z370 AORUS Ultra Gaming
Intel Core i7-8700 K 4,9 MHz, HT avstängt, 6 kärnor aktiva på denna frekvens
G-Skil DDR4 32 GB, 3200 MHz
GIGABYTE Geforxe 1080 Ti, 11 GB grafikminne och GPU 1723 MHz samt minne 111110 MHz
SSD Samsung M2 860 EVO 500 GB
SSD Samsung M2 960 EVO 250 GB
Semper paratus, In hoc signo vinces
Dator: Intel i7-4790K, MSI Gaming 5, MSI Gaming X 1070, 16GB DDR3, 60GB SSD för OS och 120GB SSD för spel OS: Windows 10 Prylar: WH Hotas, Crosswinds, MFD, Saitek TQS, TiR4, Logitech G27 + G13

Användarvisningsbild
Rivvern
Administrator
Administrator
Reactions:
Inlägg: 4959
Blev medlem: 03 okt 2011, 23:06
Namn IRL: Daniel Holst
Ort: Hjo
Kontakt:

Re: Recension av HP Reverb VR HMD

Inlägg av Rivvern » 09 nov 2019, 17:55

Väl skrivet! Tack!
BBBBBBRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRTTTTTTTTTTT
BildBildBild

Användarvisningsbild
Goblin
rank7
rank7
Reactions:
Inlägg: 1326
Blev medlem: 12 nov 2011, 11:17
Namn IRL: Håkan Jarnvall
Ort: Karlskrona/Rödeby
Kontakt:

Re: Recension av HP Reverb VR HMD

Inlägg av Goblin » 09 nov 2019, 18:53

Liten uppdatering:
SA är tveklöst bättre och jag kan upptäcka kontakter på betydligt större avstånd både på mark och i luften.
Identifiering sker också på längre avstånd men om man befinner sig högre upp så får man ta till zoom mot markmål men då är identifikation relativt enkel.

FOV är aningen större än med RIFT, jag har inte gjort några mätningar med speciella program men jag upplever att det är ett antal grader mer, kanske så mycket som 5 grader per sida.

Däremot är det aningen mindre FOV vertikalt, inte så det stör men jag upplever det. Det kan iofs bero på att det är aningen mer FOV horisontellt och detta gör att det vertikala upplevs aningen smalare.
Semper paratus, In hoc signo vinces
Dator: Intel i7-4790K, MSI Gaming 5, MSI Gaming X 1070, 16GB DDR3, 60GB SSD för OS och 120GB SSD för spel OS: Windows 10 Prylar: WH Hotas, Crosswinds, MFD, Saitek TQS, TiR4, Logitech G27 + G13

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Inlägg: 5220
Blev medlem: 04 okt 2011, 22:35
Namn IRL:
Ort: Uppsala

Re: Recension av HP Reverb VR HMD

Inlägg av Justin Case » 09 nov 2019, 18:57

Jag håller med om det mesta. Kabeln är styvare men personligen stör jag mig sällan på det.
Svaret på din fråga är antagligen "AKT POS / UT" eller *NAV, EGI och slutligen EAC.

DeadEnd
rank3
rank3
Reactions:
Inlägg: 206
Blev medlem: 25 mar 2017, 21:57
Namn IRL: Clas

Re: Recension av HP Reverb VR HMD

Inlägg av DeadEnd » 10 nov 2019, 11:24

Min Reverb är på väg till service, det är glappt i kontaktdonet på sladden och har flimmer som kommer och går. Jag har tidigaste Pro versionen och antar att det är fixat, typiska barnsjukdomar men lite klantigt med kontaktdonet som var undermåligt och kabellängden som inte borde ha förlängts 0,5 meter (den blir för lång med sämre signalkvalitet som följd).
--- Far o flyg! ---

Schmidtfire
rank4
rank4
Reactions:
Inlägg: 325
Blev medlem: 04 jul 2014, 02:34
Namn IRL:

Re: Recension av HP Reverb VR HMD

Inlägg av Schmidtfire » 20 nov 2019, 22:01

Hur är performance?

Jag kan i princip aldrig köra min Rift CV1 i 90fps i DCS. Visst går det att klara sig med ASW, även om det förstör en del av upplevelsen.
Hur hanterar HP Reverb detta? Som jag förstår det är Reverb upplösningen rejält mycket högre jämfört med CV1.

Användarvisningsbild
Goblin
rank7
rank7
Reactions:
Inlägg: 1326
Blev medlem: 12 nov 2011, 11:17
Namn IRL: Håkan Jarnvall
Ort: Karlskrona/Rödeby
Kontakt:

Re: Recension av HP Reverb VR HMD

Inlägg av Goblin » 22 nov 2019, 20:18

Hej,
Ja upplösningen är mycket högre, 2160x2160 per öga. Men det som är intressant är att du förmodligen har SS uppskruvat till 1.4 eller högre i Rift vilket innebär att du psuhar mer pixlar redan nu än med Reverb! Prestandan är alltså lika bra eller bättre med Reverb då du kör 100% i Steam VR samt PD 1,0 i DCS med bättre upplösning och i princip ingen SDE.
Semper paratus, In hoc signo vinces
Dator: Intel i7-4790K, MSI Gaming 5, MSI Gaming X 1070, 16GB DDR3, 60GB SSD för OS och 120GB SSD för spel OS: Windows 10 Prylar: WH Hotas, Crosswinds, MFD, Saitek TQS, TiR4, Logitech G27 + G13

Användarvisningsbild
Gunnars Driver
rank2
rank2
Reactions:
Inlägg: 114
Blev medlem: 14 dec 2016, 19:24
Namn IRL:

Re: Recension av HP Reverb VR HMD

Inlägg av Gunnars Driver » 25 nov 2019, 23:37

Låter som ni rekommenderar Reverb ?
Ny på DCS !
Mirage 2000, AJS 37, Huey, Spitfire IX [T.M Warthog+T.M T.Flight, Oculus Rift, TrackIR/27"]
I7 3770K@4.7, 16Gb, GTX1080, 2x Intel 520SSD.

Användarvisningsbild
Goblin
rank7
rank7
Reactions:
Inlägg: 1326
Blev medlem: 12 nov 2011, 11:17
Namn IRL: Håkan Jarnvall
Ort: Karlskrona/Rödeby
Kontakt:

Re: Recension av HP Reverb VR HMD

Inlägg av Goblin » 27 nov 2019, 20:14

Jag rekommenderar den tveklöst trots WMR mjukvaran
Semper paratus, In hoc signo vinces
Dator: Intel i7-4790K, MSI Gaming 5, MSI Gaming X 1070, 16GB DDR3, 60GB SSD för OS och 120GB SSD för spel OS: Windows 10 Prylar: WH Hotas, Crosswinds, MFD, Saitek TQS, TiR4, Logitech G27 + G13

Användarvisningsbild
Gunnars Driver
rank2
rank2
Reactions:
Inlägg: 114
Blev medlem: 14 dec 2016, 19:24
Namn IRL:

Re: Recension av HP Reverb VR HMD

Inlägg av Gunnars Driver » 28 nov 2019, 18:44

Tackar !
Ny på DCS !
Mirage 2000, AJS 37, Huey, Spitfire IX [T.M Warthog+T.M T.Flight, Oculus Rift, TrackIR/27"]
I7 3770K@4.7, 16Gb, GTX1080, 2x Intel 520SSD.

Skriv svar