Streaming och Inspelning

Här diskuteras teknikfrågor, problem och felsökning.
Användarvisningsbild
Shooter
rank1
rank1
Reactions:
Namn IRL: Jonathan Lundkvist
Kontakt:

Streaming och Inspelning

Inlägg av Shooter » 05 dec 2018, 10:06

Den här texten är inte avsedd att vara en utförlig guide utan snarare avsedd att lära dig grunderna så att du kan komma igång fort. Du kommer antagligen vilja justera vissa detaljer men i det stora hela är det som skrivs här korrekt.

Syfte:
Innan vi går in på saker som vilket program man ska använda eller motsvarande så vill jag ta upp den mest grundläggande saken för den är viktigast nämligen vad du vill uppnå med det hela. Vet du syftet så kommer det bli enklare att avgöra hur mycket energi du vill lägga på det hela. Vill du bara klippa ihop coola videos? Vill du utbilda? Vill du visa uppdragen eller träning i realtid? Nu är också en bra idé att avgöra huruvida man vill kommentera det som händer. I DCS är inte det alltid nödvändigt; de flesta som tittar förstår eller uppskattar lingon men för nya tittare kan den vara lite avskräckande. Av den anledningen brukar jag personligen kommentera och förklara vad det är jag gör, framför allt om jag flyger längre sträckor.

Tänk lite på vad för slutresultat du vill ha. Om du vill ha coola filmer där du vinner luftsegrar på rad är det kanske bäst att klippa ner de tre timmarna flygningarna till något som bara har grunderna och kanske bara är tio minuter? Vad vill du själv titta på i en DCS film ? Sådana saker är alltid värda att hålla i åtanke.

Inspelning vs Streaming:
Inspelning är vad det låter som. Man spelar in det som sker på skärmen. Detta är den bästa metoden om man vill samla olika klipp eller förevisa en speciell manöver. Du kan alltid välja att ta bort filen från datorn och inte använda den. Rent personligen skulle jag bedöma att kanske 1/10 saker jag filmar laddas upp - jag är lite petig med vad jag visar.

Streaming ger dig inte tillåtelse att dölja misstag eller tråkiga sekvenser. Det skickas ut i realtid och kulturen kräver ofta att man samtalar med de som tittar, en lyx som kan vara svårt för en person som inte kan ta ögonen från vart flygplanet är på väg. Streaming är dock ett utmärkt sätt att fånga längre operationer eller strider eftersom du kan hålla på hur länge som helst och folk kan hoppa in och ut som de vill.

Normalt när man streamar brukar man dessutom spara en lokal kopia på hårddisken så det hela är inte ett "antingen eller" utan Streaming är ofta snarare ett komplement som blivit sin egen subkultur. Tänk också på att förvarna andra personer om att du streamar för att välja bort röster på resultatet från teamspeak eller discord är svårt. Det är också värt att tänka på var du ska publicera dina klipp. Youtube är det vanligaste för filmklipp och för Streaming är Twitch vanligast, även om Facebook blir allt vanligare.

Slutligen kräver streaming över 720p en del uppladdningskapacitet. Åtminstone 10 Megabit uppåt; även fast mer är bättre i det här fallet för att förhindra att slutprodukten laggar. Slutprodukten borde vara 720p/30fps eller 1080p/30fps. Att streama i 60 fps är en lyx som inte är nödvändig i majoriteten av fallen.

https://youtu.be/KOu5boxZn9A
Videon är ett bra exempel på hur ett uppdrag kan se ut från Spectator mode med efterbehandling, radio meddelanden och musik.

Programvara:
Ska du enbart spela in och har ett NVIDIA kort (och inte VR) rekommenderar jag Nvidia Share. Det är inbyggt i Gforce Experience och kan enkelt startas och stängas av. Programmet spelar in i utmärkt kvalitét och tack vare drivrutiner på grafikkortet så tar inspelningen inte mycket alls mycket resurser från din dator. Andra grafikkort kan ha liknande program så det är värt att kolla upp det.

Kommersiella program som Xsplit och motsv är också godkända men kan ibland ta för mycket resurser i anspråk vilket när man flyger DCS inte är optimalt alls. Dessutom kostar de oftast pengar och det är egentligen inte nödvändigt när det bästa programmet inte kostar en krona.

Det program jag rekommenderar om du vill streama och spela in är Open Broadcaster Software eller OBS som jag kommer kalla det hädanefter. Inte bara är det gratis utan även ett av de mest anpassningsbara verktygen för att streama från din dator.
Har du ett NVIDIA kort kan du dessutom använda de drivrutiner som även används till Nvidia Share vilket ger betydligt mindre belastning på ditt operativsystem vilket är en extra bonus.

OBS är lite knepigare att ställa in och är du som mig blir du aldrig riktigt klar med att få slutprodukten att se ut exakt som du vill men det klarar av att streama och spela in samtidigt med godkänt resultat. Streamar du till Twitch kan du hitta riktlinjerna för inställningar här. Notera att du kan ställa in olika inställningar och upplösning för stream och inspelning. Inspelning kan nästan alltid vara 1080p utan några som helst problem med hög bitrate (jag kör 50 000; jmf med streamingens 5000). Desto högre bitrate, desto bättre bild och desto större fil - vilket i sin tur påverkar hur mycket du kan streama utan att lagga. Man behöver experimentera lite innan det fungerar exakt som man vill.

https://youtu.be/N0XQa9-rpeI
Videon är ett bra exempel på hur ett uppdrag kan se ut när en längre flygning blivit nedklippt till att bara innehålla relevanta delar.

Slutresultatet:
OBS och Twitch har många olika tillbehör vilket innebär att du kan ha saker som notiser när någon prenumererar, ett fönster där det folk skriver i chatten etc. Du får själv välja hur mycket av detta du vill ha med men det är värt att veta att din publik. Oftast är "less is more" ett bra riktmärke. Jag brukar ha chattfönster och prenumerationsnotiser, inte så mycket mer än så. För sådant kan man använda programvara som Streamlabs eller motsvarande som hjälper att sätta upp sådant automatiskt. Då kan man välja ljudfil och ev bilder som ska visas när något händer.

Det är också dags att överväga om och hur du ska redigera det som skapas. Jag använder kommersiell programvara för att redigera och det kan ibland ta lite tid att lära sig att klippa ihop på ett intressant sätt. Sony Vegas är min rekommendation eftersom programmet är lite mer användarvänligt än flera av alternativen men att använda det program som passar din stil är viktigast. Du kan också ladda upp resultatet oredigerat men folk har inte alltid tålamod att sitta igenom en VoD av en stream.

En kommentar:
Saker som flera skärmar, VR etc spelar roll när man spelar in. VR kan påverka hur bilden ser ut men det finns plugins till OBS som ordnar det för åtminstone Steam VR / Open VR. Att streama är sällan Plug and Play utan ta den tid du behöver för att ställa in inställningar och testa allt utförligt innan du börjar tweeta ut om att du streamar. Och slutligen, kom ihåg att ha kul. Om du inte har kul kan det vara en bättre idé att helt enkelt låta streamen vara för att streama placerar alltid lite mer press på hur man presenterar, framför allt som skrivbordspiloter i chatten skriver saker med 10/10 Hindsight.

Jag uppmuntrar er att ställa frågor i tråden så kommer jag och andra hjälpa så gott vi kan.
"Ditt callsign blir Shooter för du skjuter hellre än bra"
Mina DCS Videos på Youtube

Pocket
rank5
rank5
Reactions:
Namn IRL: Joakim Johansson

Re: Streaming och Inspelning

Inlägg av Pocket » 05 dec 2018, 10:43

Tack för ett bra inlägg Shooter!
Vill bara i sammanhanget också påminna om att vi aldrig publicerar saker från våra aktiviteter utan att alla är med på det. Du är ju inne på det, men vill bara vara tydlig med hur flera av oss på MA ställer oss till det.
Oculus VR, Thrustmaster Warthog HOTAS, Saitek pro pedaler, Gametrix Jetseat.
AV8B, AJS37, F/A18, Spitfire, M2000C, L39C, Mig15, FW190 D-9, Mi8, UH-1H, A10C, P51D, KA50, F86, Yak 52, FC3.
Normandy+WWII AP.
Persian Gulf
Combined Arms.

Användarvisningsbild
Shooter
rank1
rank1
Reactions:
Namn IRL: Jonathan Lundkvist
Kontakt:

Re: Streaming och Inspelning

Inlägg av Shooter » 06 dec 2018, 16:18

För de som är intresserade; här är mina OBS inställningar. Har ni 100/100 uppkoppling och åtminstone Nvidia Geforce 1060 6gb med 16gb RAM kan de lugnt kopieras rakt av eller rentav överskridas.

Bild

Bild

Bild

Bild
"Ditt callsign blir Shooter för du skjuter hellre än bra"
Mina DCS Videos på Youtube

Skriv svar