Ventilationstråden

Här postar vi sådant som inte passar in ovan.
Användarvisningsbild
Shiggan
Moderator
Moderator
Reactions:
Namn IRL: Daniel

Re: Ventilationstråden

Inlägg av Shiggan » 15 feb 2018, 13:30

Brink skrev:
15 feb 2018, 12:56
Justin Case skrev:
15 feb 2018, 12:18
En korssökning visar att jag står för mer än 10% av alla inlägg i Onlinetråden.

search.php?keywords=Onlinetråden&terms= ... mit=Search

Hur tänker du prioritera fram till Hornet släpps då? Passa på att flyga som roteledare i L-39 iom att allt som inte är specifikt till en modul går att applicera i alla moduler? Kan man planera (grovt) och navigera efter karta får man en bra situationsuppfattning även när man har navigationshjälpmedel ombord. Samma sak gäller med bränsle, jag har skrivit 4-5 rader om bränsleförbrukningen i L-39 i min FOM39, lär dig använda de lärdomarna så tar du hela MA ett steg närmre bränslemedvetenhet så att vi slipper oplanerade utelandningar i framtiden.

Vad gäller Hornets potential att höja din upplevelse i DCS. Glöm inte att det är samma gamla AI vi kommer att kämpa emot, både på marken och i luften. Fordon uppför sig märkligt när du anfaller dem och AI-piloterna kommer aldrig tappa visuell kontakt med dig, så du kan fortfarande räkna med en värmesökande robot när du möter och tappar bort en MiG-21 i kurvstrid. Din upplevelse hänger nog mer på din förmåga att utvecklas utöver modulerna, se stycket ovan.

Jag har funderat en del på det. A-10C är riktigt fin modul, och man har förmodligen mycket gratis vad gäller komplexa system när man väl sätter sig i Hornet. Men då jag "vet" att jag kommer släppa A-10C så fort jag börjar flyga Hornet så är jag just nu lite avvaktande till att gräva för djupt i den modulen. Tar Hornet död på mitt grafikkort så blir det dock A-10C för den är ganska snäll mot min dator.

Helikopter skulle jag verkligen vilja spendera mer tid med, men det behövs en lite mera intressant visp för att göra mig riktigt motiverad. Huey är tokfin men lite "avtändande" när den frakt av soldater man kan göra är att konka runt med legogubbar. HKP9 är något jag verkligen följer med intresse, får se vad det slutar i.

L-39C är förmodligen det enda logiska valet fram tills Hornet. Och du satte verkligen fart på den tanken häromdagen när du föreslog JFS. Det är den överlägset bästa träningskärran. Sedan kommer jag nog aldrig "älska" vare sig det knepiga systemet att styra på marken eller den lätt skumma evighetstrimningen i luften.

Jag vet att det är flera av er som hävdar att det inte har så mycket med modulen att göra, men jag delar inte den uppfattningen. Men vi behöver inte gå djupare i den diskussionen för det finns inga sanningar att finna där ändå.

Så deal - L-39C fram tills Hornet! :D Det är ett bra val! Men den går till skroten direkt den dagen en intressantare kärra dyker upp... ;)

Det känns som att ni pratar olika språk. Du snöar itne dig på att modulerna är välgjord medans Justin pratar om hur välgjord piloten är.

En modul höjer inte helhetskänslan för DCS. Det som höjder nivån är din förmåga att använda kunskapen. Bränsleplanering, navigering, taktisk flygning med flygetyget, uppträdande efter miljö.

Två jättebra exempel på detta är endera folk som tvingas jobba med en A-10C på ett uppdrag med låg molnbas och utan TGP alternativt piloter som flyger helikopter och aldrig varit lead eller endast kört KA-50 och inte navigerar efter UPK och teräng. Eller ta attack. De som inte behärskar låghöjdattack kommer hata kraftfullt den dagen en skapare skapar dåligt väder och attackföretag för Horneten.

Det är lätt att säga att man kommer börja använda hjälm efter man köpt en ny mountainbike.

Mina fem cent.
My location on TeamSpeak

Brink
Donator
Donator
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Brink » 15 feb 2018, 13:54

Ta det här på rätt sätt Shiggan, men det här är en helt meningslös diskussion och jag har ingen lust att fastna i den.

Om rätt modul, som genererar rätt sorts intresse hos mig, är något som jag värderar högt så är det bara så. Det gör att jag flyger mer och också lär mig mer.

Hjälm bär man för övrigt alltid när man cyklar, allt annat är enastående korkat! För stå på öronen när man cyklar är aldrig en fråga OM det kommer hända, enbart NÄR det kommer hända. Speciellt när man cyklar MTB - du anar inte hur många volter, med eller utan cykel, jag gjort genom åren.
Förväxla aldrig min personlighet med min attityd. Min personlighet är den jag är. Min attityd beror på vem du är.

Användarvisningsbild
Shiggan
Moderator
Moderator
Reactions:

Inlägg av Shiggan » 15 feb 2018, 15:27

Jag skulle kunna inleda med samma ord. Ta det här på rätt sätt nu Brink.
Brink skrev:
15 feb 2018, 13:54
Om rätt modul, som genererar rätt sorts intresse hos mig, är något som jag värderar högt så är det bara så. Det gör att jag flyger mer och också lär mig mer.
Det må så vara i ditt fall och det vet bara du och inte jag men om alla resonerar som att "jag tänker inte lära mig nya saker innan modul X släpps och innan jag har lärt mig vissa saker är jag inte bekväm med att vara uppdragsskapare, flight lead, flyga IFR etc." kommer det resultera i att några personer ex kommer få vara flightlead tills Millenium Falcon släpps 2027. Samtidigt som övriga kommer med ömsom klagomål och ömsom önskningar till dessa. Vad blir då kvar av moroten?

Brink skrev:
15 feb 2018, 13:54
Hjälm bär man för övrigt alltid när man cyklar, allt annat är enastående korkat! För stå på öronen när man cyklar är aldrig en fråga OM det kommer hända, enbart NÄR det kommer hända. Speciellt när man cyklar MTB - du anar inte hur många volter, med eller utan cykel, jag gjort genom åren.
Jag kan räkna in ett par volter själv på cykel, cross etc. Det var mest en liknelse men jag omformulerar mig. Det är som att köpa ett par fälgar innan du köpt en bil.
My location on TeamSpeak

Brink
Donator
Donator
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Brink » 15 feb 2018, 16:04

Det är lugnt Shiggan!

Njae, nu tror jag vi pratar om olika saker. Jag har aldrig sagt att jag inte vill lära mig nya saker. Jag vill jättegärna lära mig nytt och gärna i L-39C. När Hornet kommer så blir det nog inte så mycket tid i någon annan kärra, men jag har inga problem med att fortsätta flyga L-39C framförallt om det handlar om inlärning av nya moment. Dock har jag full rätt att framföra, samt känna, att det finns moment jag inte känner mig bekväm med. Är inte någon större fan av inlärningsmetoden "nu knuffar jag i dig från bryggan i det kalla och kraftigt strömmande vattnet - lär dig simma nu".

Däremot har jag sagt att jag inte vill, och inte tänker, flyga alla moduler. Och den rätten kommer jag fortsätta ge mig själv. Och klart som fasen att modulen har betydelse, annars kunde vi lika gärna flyga Hawk allihopa. Sedan har vi alla olika sätt att närma oss uppgiften.

Sedan måste vi dock ha i åtanke att detta är ett community och därmed blir det svårt att ställa outtalade krav på någon medlem. JFS är ett bra program, och du vet att jag inte skulle haft något emot att F23 utvecklades till något som ni redan provat på en gång i tiden. Med ordentliga utbildningskrav, samt utbildningsmöjligheter, blir det både lättare och naturligare att både ställa krav samt att veta vad som förväntas av en. Jag förstår problematiken med att ex för få vill ta på sig rollen som flightlead, men att trycka på någon den rollen när individen inte känner sig mogen för den kommer inte resultera i något bra.

Bil köper man för övrigt alltid innan man köper fälgar... Jag förstod liknelsen men de fungerar sällan speciellt bra, äpplen och päron du vet.

Sedan kommer jag kliva av den här diskussionen, i alla fall i det här formatet. Känner att jag sitter och försvarar mig mot sådant jag aldrig menat (som att inte vilja lära mig nytt), förmodligen uttrycker jag mig riktigt slarvigt.
Förväxla aldrig min personlighet med min attityd. Min personlighet är den jag är. Min attityd beror på vem du är.

Användarvisningsbild
Shiggan
Moderator
Moderator
Reactions:

Inlägg av Shiggan » 15 feb 2018, 22:24

Brink skrev:
15 feb 2018, 16:04
Det är lugnt Shiggan!

Njae, nu tror jag vi pratar om olika saker. Jag har aldrig sagt att jag inte vill lära mig nya saker. Jag vill jättegärna lära mig nytt och gärna i L-39C. När Hornet kommer så blir det nog inte så mycket tid i någon annan kärra, men jag har inga problem med att fortsätta flyga L-39C framförallt om det handlar om inlärning av nya moment. Dock har jag full rätt att framföra, samt känna, att det finns moment jag inte känner mig bekväm med. Är inte någon större fan av inlärningsmetoden "nu knuffar jag i dig från bryggan i det kalla och kraftigt strömmande vattnet - lär dig simma nu".

Däremot har jag sagt att jag inte vill, och inte tänker, flyga alla moduler. Och den rätten kommer jag fortsätta ge mig själv. Och klart som fasen att modulen har betydelse, annars kunde vi lika gärna flyga Hawk allihopa. Sedan har vi alla olika sätt att närma oss uppgiften.

Sedan måste vi dock ha i åtanke att detta är ett community och därmed blir det svårt att ställa outtalade krav på någon medlem. JFS är ett bra program, och du vet att jag inte skulle haft något emot att F23 utvecklades till något som ni redan provat på en gång i tiden. Med ordentliga utbildningskrav, samt utbildningsmöjligheter, blir det både lättare och naturligare att både ställa krav samt att veta vad som förväntas av en. Jag förstår problematiken med att ex för få vill ta på sig rollen som flightlead, men att trycka på någon den rollen när individen inte känner sig mogen för den kommer inte resultera i något bra.

Bil köper man för övrigt alltid innan man köper fälgar... Jag förstod liknelsen men de fungerar sällan speciellt bra, äpplen och päron du vet.

Sedan kommer jag kliva av den här diskussionen, i alla fall i det här formatet. Känner att jag sitter och försvarar mig mot sådant jag aldrig menat (som att inte vilja lära mig nytt), förmodligen uttrycker jag mig riktigt slarvigt.
Jag ser och hör samt förstår vad du har skrivit. Det finns vissa saker jag gärna hade dividerat vidare om speciellt i mitten av posten men jag håller med dig, jag tror inte vi kommer längre i den här tråden så vi kliver av diskussionen :)
My location on TeamSpeak

Brink
Donator
Donator
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Brink » 16 feb 2018, 09:32

När det gäller mitt "upplägg" så kommer vi inte längre, jag tror på det och är dessutom envis som fan. ;)

Men jag tackar för diskussionen och tar ändå åt mig det som skrivs, reflekterar och funderar.

Användarvisningsbild
Shiggan
Moderator
Moderator
Reactions:

Inlägg av Shiggan » 16 feb 2018, 10:48

Jag tänkte skriva något men jag orkar inte.
My location on TeamSpeak

Gibby
rank1
rank1
Reactions:
Namn IRL: William

Inlägg av Gibby » 16 feb 2018, 17:52

Pocket skrev:
15 feb 2018, 07:23
Gibby skrev:
14 feb 2018, 20:32
Jag skriker bara när det är nödvändigt 😔
Känner du igen den meningen Gibby? Börjar du bli vuxen? <3
Inte direkt 🤔
disciplin mäts i antal meter du befinner dig från din lead :mrgreen:

Pocket
rank4
rank4
Reactions:
Namn IRL: Joakim Johansson

Inlägg av Pocket » 17 feb 2018, 08:34

Användarvisningsbild
SE-FLA
rank3
rank3
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av SE-FLA » 22 feb 2018, 12:44

Yay, fyllde ju 1 år igår....ett år sedan jag började flyga med DCS och även MasterArms!!! ;-)
AJS37, A10-C, Ka-50, SA342, SU-25T, M-2000C, UH-1H, F15-C, TF-51D, SU27, L-39
Oculus Rift VR
Thrustmaster HOTAS Warthog stick and throttle
MFG Crosswind pedals
Wheel Stand Pro - Super Warthog
(OpenTrack IR)

Skriv svar